Wkrótce mieszkańcy Krakowa będą mogli cieszyć się całkowicie zmodernizowaną flotą tramwajową, złożoną z nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów. To efekt niedawno podpisanej umowy pomiędzy władzami miasta a firmą PESA Bydgoszcz SA. Kontrakt, zawarty w obecności prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, przewiduje dostawę 30 nowych tramwajów dwukierunkowych, co stanowi istotny krok w rozwoju miejskiego transportu.
Innowacje w miejskim transporcie
Nowe tramwaje to znacząca zmiana na lepsze dla mieszkańców Krakowa. Po zakończeniu realizacji kontraktu, miasto będzie dysponować wyłącznie niskopodłogowymi tramwajami z klimatyzacją i nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. To rozwiązanie szczególnie ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej osobom z ograniczoną mobilnością, eliminując potrzebę korzystania z przestarzałych pojazdów wysokopodłogowych.
Planowane jest, że pierwsze z nowych tramwajów zaczną kursować po ulicach Krakowa na początku 2028 roku. Kolejne pojazdy będą wprowadzane sukcesywnie, a cały projekt zostanie sfinalizowany na początku 2029 roku. Koszt realizacji inwestycji wynosi 558,5 mln zł netto, jednak dzięki wsparciu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych program FEnIKS zapewnił dofinansowanie w wysokości blisko 74 mln zł.
Charakterystyka nowoczesnych tramwajów
Nowe tramwaje, każdy o długości ponad 33 metrów, zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Wyposażone są w niską podłogę, klimatyzację, monitoring, a także system informacji pasażerskiej przystosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Dodatkowo, posiadają platformy oraz wyznaczoną przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Najważniejszą cechą jest ich dwukierunkowość, umożliwiająca kursowanie tam, gdzie brak jest pętli do zawracania.
Tramwaje te będą wykorzystywane nie tylko na istniejących trasach, ale również podczas remontów torowisk oraz na nowych liniach, które planowane są w różnych częściach miasta, takich jak okolice Azorów czy Szpitala Uniwersyteckiego.
Finansowe aspekty inwestycji
Realizacja tak dużego projektu wiąże się z poważnymi wyzwaniami finansowymi. Jak podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie, miasto już uzyskało znaczące wsparcie finansowe. Dotacje bezzwrotne w wysokości 481 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy oraz 74 mln zł z programu FEnIKS zapewniają stabilność finansową przedsięwzięcia.
