Kraków i Sędziszów zyskają na modernizacji torów dzięki KPO – Utrudnienia w podróżach, ale lepsza przyszłość w zasięgu ręki!

Utrudnienia w podróżach kolejowych przez Miechów i Kozłów to cena, jaką mieszkańcy płacą za długo oczekiwaną modernizację infrastruktury. Prace remontowe na kluczowych liniach kolejowych w naszym regionie już wpływają na codzienne podróże, ale przyniosą korzyści na lata.

Co się dzieje z połączeniami przez nasz region

Od sierpnia br. podróżni jadący z Krakowa w kierunku stolicy muszą liczyć się ze zmianami. Pociągi PKP Intercity omijają obecnie Miechów, kierując się alternatywną trasą przez Zawiercie. Powodem są prace na linii nr 8 na odcinku Kraków – Kozłów, które są częścią szerszej modernizacji połączeń kolejowych między Małopolską a Świętokrzyskiem.

Te inwestycje mają strategiczne znaczenie dla całego regionu – chodzi o usprawnienie ruchu na trasach prowadzących do Warszawy oraz poprawę połączenia z Centralną Magistralą Kolejową.

Finansowanie z europejskiej kasy

Większość prowadzonych prac jest możliwa dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. Podpisano już cztery kluczowe kontrakty, z czego trzy są współfinansowane z funduszy unijnych. To gwarancja, że inwestycje zostaną dokończone zgodnie z planem.

Harmonogram prac w regionie

Najdłużej potrwają roboty między Kozłowem a Sędziszowem. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe ma 36 miesięcy na realizację tego kontraktu podpisanego w 2024 roku. Oznacza to, że mieszkańcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość do 2027 roku.

Szybciej zakończą się prace na pozostałych odcinkach. Do 2026 roku zostanie wymieniona aparatura sterowania ruchem między Batowicami a Miechowem. W tym samym terminie Krakowskie Zakłady Automatyki ukończą instalację nowych urządzeń w rejonie Kraków Przedmieście.

Przyspieszenie do 120 km/h na trasie do stolicy

Najbardziej ambitny projekt dotyczy odcinka Kraków Główny – Tunel. Firma PORR ma zaledwie 12 miesięcy na podniesienie prędkości do 120 km/h na tym fragmencie trasy. Prace muszą zakończyć się w przyszłym roku ze względu na wymogi dofinansowania z KPO.

Kozłów jako centrum przemian

Obecnie najwięcej dzieje się w Kozłowie i na szlaku do Klimontowa. Mieszkańcy mogą obserwować wymianę torów, modernizację peronów oraz budowę nowych przejść podziemnych. Te inwestycje mają kluczowe znaczenie dla skrócenia czasu podróży oraz zwiększenia liczby pociągów, które będą mogły korzystać z linii nr 8.

Linia ta pełni podwójną rolę – służy jako główne połączenie z CMK oraz stanowi alternatywną trasę do Warszawy przez Kielce i Radom. Po zakończeniu modernizacji mieszkańcy regionu zyskają znacznie lepsze połączenia ze stolicą.