10 października 2025 roku, Mediateka – Biblioteka Miejska w Wieliczce była miejscem wyjątkowego szkolenia, które zgromadziło licznych ekspertów związanych z edukacją i zapobieganiem przemocy wśród młodzieży. Wydarzenie to odbyło się w ramach projektu „Procedura reagowania na sytuacje kryzysowe dla szkół w mieście i gminie Wieliczka – Procedura PIN”, który jest finansowany przez rządowy program „Razem bezpieczniej” na lata 2025–2028. Kluczowym mówcą był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, uznany za wybitnego specjalistę w dziedzinie pedagogiki i edukacji medialnej.
Zjednoczenie sił dla dobra młodzieży
Inauguracji szkolenia dokonał Tomasz Machnik, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, który podkreślił, jak istotna jest współpraca różnych podmiotów w trosce o młodzież. Całym wydarzeniem kierował Błażej Pasiut, psycholog oraz mediator, zaangażowany w rozwój „Procedury PIN”. Obecni na szkoleniu byli dyrektorzy szkół, pedagodzy, psycholodzy i nauczyciele-wychowawcy z placówek Gminy Wieliczka. Wśród uczestników znaleźli się również przedstawiciele przedszkoli, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Zdrowia Psychicznego, lokalne organizacje społeczne oraz rodzice.
Elementy kluczowe szkolenia
Szkolenie zainicjował wykład zatytułowany „Po co zajmować się profilaktyką przemocy rówieśniczej wśród młodzieży?”, podczas którego prof. Pyżalski podkreślił znaczenie dialogu i wzajemnego szacunku w szkołach. Następnie odbyły się dwa warsztatowe bloki tematyczne. Pierwszy dotyczył profilaktyki przemocy rówieśniczej, wskazując metody przeciwdziałania agresji i wspierania pozytywnych interakcji między uczniami. Drugi blok skupił się na interwencjach w sytuacjach przemocy, oferując strategie skutecznego reagowania na incydenty oraz współpracy w działaniach naprawczych.
Nowoczesne rozwiązania dla bezpieczeństwa
„Procedura PIN” to innowacyjna inicjatywa wspierająca szkoły w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. Kładzie ona duży nacisk na rozwój umiejętności kadry pedagogicznej oraz na współpracę pomiędzy różnymi instytucjami. W przyszłości przewidziane są dalsze szkolenia dla dyrektorów i koordynatorów bezpieczeństwa, warsztaty dla rodziców, a także praktyczne symulacje oceniające skuteczność wdrażanych procedur. Działania te prowadzi zespół pod przewodnictwem Zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka ds. Społecznych, Rówińskiego Lucjana, z długoterminowym celem trwałego podniesienia poziomu bezpieczeństwa w szkołach.
Wspólna troska o przyszłość
Projekty takie jak „Procedura PIN” ukazują, że bezpieczeństwo uczniów jest wspólnym zadaniem dla rodziny, szkoły oraz samorządu. Zaangażowanie różnych instytucji przyczynia się do stworzenia środowiska edukacyjnego opartego na wsparciu, empatii i współodpowiedzialności. Dzięki temu Wieliczka staje się wzorem dla innych, jak efektywnie budować bezpieczną i zrównoważoną przestrzeń do nauki.
Źródło: facebook.com/Wieliczka
