W centrum Krakowa, pełnym historycznego uroku i zabytków, wprowadzono przepisy, które mają na celu ochronę jego unikalnego charakteru oraz ułatwienie życia pieszym. Obszary takie jak Rynek Główny czy Kazimierz są objęte strefami ograniczonego ruchu, co oznacza, że wjazd samochodów jest tam znacznie ograniczony. Dla wielu osób może to być zaskoczeniem, dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak wygląda poruszanie się po tych częściach miasta.
Strefy ograniczonego ruchu: co to oznacza?
Krakowskie Stare Miasto to miejsce, gdzie piesi dominują. Wprowadzenie stref ograniczonego ruchu ma na celu zminimalizowanie liczby pojazdów, co sprzyja zarówno turystom, jak i mieszkańcom. Znaki B-1, oznaczające zakaz ruchu w obu kierunkach, są kluczowe w tych strefach. Nieprzestrzeganie tego zakazu grozi mandatem, dlatego kierowcy powinni zwracać szczególną uwagę na oznakowanie, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
Kto może wjechać?
Mimo restrykcji, istnieją wyjątki od zakazu wjazdu do stref ograniczonego ruchu. Uprawnienia do wjazdu mają między innymi:
- osoby posiadające abonament parkingowy w sektorze A1
- właściciele nieruchomości lub wynajmowanych miejsc parkingowych
- pojazdy dostawcze, ale tylko w określonym czasie
- rowery i hulajnogi
- taksówki oraz dorożki
- pojazdy służb miejskich i specjalnych.
Zarządcy dróg są zobowiązani do umieszczania informacji o tych wyjątkach na tablicach pod znakami B-1, co często wpływa na ich większy rozmiar.
Zasięg stref ograniczonego ruchu
W Krakowie istnieją dwóch głównych obszarów z ograniczeniem ruchu. Pierwsza z nich, obejmująca Stare Miasto, wlicza w to cały teren wewnątrz I obwodnicy oraz okolice Wawelu, w tym ul. św. Idziego i Podzamcze. Kazimierz to drugi obszar, gdzie ograniczenia dotyczą placu Nowego oraz licznych ulic, takich jak Bartosza, Józefa, czy Miodowa. Aby ułatwić odnalezienie się w tych strefach, Zarząd Dróg Miasta Krakowa udostępnił interaktywną mapę.
Specjalne przypadki: Ulica Floriańska
Pewne miejsca w Krakowie wymagają dodatkowych ograniczeń ze względów bezpieczeństwa. Przykładem jest ul. Floriańska, gdzie obowiązuje zakaz ruchu rowerowego. Decyzja ta jest odpowiedzią na liczne skargi mieszkańców dotyczące bezpieczeństwa. Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy zaleciła również poprawę widoczności znaków, co wprowadzono we wrześniu 2025 roku. Umieszczono większe znaki oraz symbole na nawierzchni, by lepiej informować kierowców o ograniczeniach.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
