Hangar nr 5 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie stopniowo przyjmuje nowe eksponaty lotnicze

Hangar numer 5 w polskim Muzeum Lotnictwa w Krakowie, który został otwarty dla publiczności w październiku 2024 roku, z dnia na dzień coraz bardziej zapełnia się elementami lotniczymi. Muzeum ma zamiar zaprezentować w nim nową stałą ekspozycję „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” do końca sezonu letniego.

Nadchodząca wystawa ma za zadanie opowiedzieć o historii lotnictwa w naszym kraju – od niezapomnianych pionierów polskiej awiacji aż po czasy dzisiejsze. Szczególny nacisk zostanie położony na sporty lotnicze, lotnictwo komunikacyjne, sanitarne oraz agrolotnictwo. Chcielibyśmy skupić się na sukcesach polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata podnosili prestiż polskiego lotnictwa. Wystawa ma nie tylko wartość edukacyjną, ale także spełnia ważną misję przypomnienia o tych, którzy mogą być wzorem do naśladowania dla młodych osób – wyjaśnia Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez muzeum, pierwsze prace związane z przygotowaniem wystawy już się rozpoczęły. Do hangaru nr 5, który znajduje się na terenie historycznego lotniska Rakowicze-Czyżyny i który stanie się domem dla nowej ekspozycji, są systematycznie przewożone odnowione szybowce i samoloty.

Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów, wyjaśnia, że proces renowacji unikalnych polskich szybowców rozpoczął się już w 2022 roku. Ten proces był prowadzony z myślą o nadchodzącej stałej wystawie „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo Cywilne”.

Ekspozycja będzie zawierać między innymi takie szybowce jak WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp i SZD-10 bis Czapla, SZD-9 Bocian. Na wystawie zaprezentowane zostaną także elementy z początków rozwoju lotnictwa w Polsce – rekonstrukcja lotni Czesława Tańskiego z 1895 roku oraz replika szybowca SL-1 Akar skonstruowana przez Politechnikę Warszawską. Na tym ostatnim Tadeusz Karpiński wygrał pierwsze w Polsce zawody szybowcowe w 1923 roku.

Wystawa nie ograniczy się tylko do szybowców. Zwiedzający będą mogli podziwiać również niesamowite samoloty sportowe i cywilne, w tym m.in. : PZL-106 Kruk, CSS S-13 i Albatrosa B.II z 1919 r.

Ekspozycja będzie składać się nie tylko z pojazdów powietrznych – obejmie również wiele małych eksponatów, takich jak dokumenty, zdjęcia, mundury, trofea, medale itd. Wystawa została zaprojektowana jako siedem obszarów tematycznych, które wzajemnie się uzupełniają: początki lotnictwa w Polsce, szybownictwo i lotnictwo sportowe, kobiety w polskim lotnictwie, lotnictwo amatorskie, lotnictwo usługowe – pocztowe, sanitarne, agrolotnictwo, Polskie linie lotnicze LOT, spadochroniarstwo i lotniarstwo oraz modelarstwo lotnicze.