Kraków apeluje o wsparcie finansowe dla Strefy Czystego Transportu w Krajowym Planie Odbudowy

Władze Krakowa, reprezentowane przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz wiceprezesa Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, Marka Jamborskiego, skierowały istotny apel do Komisji Europejskiej oraz premiera Polski Donalda Tuska. List dotyczy niezbędnych zmian w Krajowym Planie Odbudowy, które mogłyby umożliwić finansowanie kluczowych inwestycji związanych z wdrożeniem Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wsparcie dla tego apelu wyrazili również przedstawiciele gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz Alarmu Smogowego.

Wspólna inicjatywa na rzecz czystego transportu

Już w październiku 2024 roku Kraków, we współpracy z Związkiem Miast Polskich oraz Polskim Alarmem Smogowym, podkreślał potrzebę stworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy funduszy wspierających miasta wprowadzające strefy czystego transportu. Teraz, przy okazji aktualizacji tego planu i zbliżającego się startu krakowskiej strefy czystego transportu, samorządy widzą szansę na realizację tych pomysłów.

Planowane inwestycje i ich znaczenie

Samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg projektów, które mogą być sfinalizowane już w 2026 roku, a także dodatkowe inwestycje przewidziane na 2028 rok. Te przedsięwzięcia mają na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności transportu publicznego oraz promowanie zrównoważonej mobilności. Wśród nich znajdują się budowa parkingów typu P+R, rozbudowa sieci rowerowej, zakup niskoemisyjnych autobusów oraz nowe linie tramwajowe.

Alternatywy dla tradycyjnych środków transportu

Realizacja tych inwestycji ma stworzyć mieszkańcom Krakowa realne i wygodne alternatywy dla codziennego używania samochodów z silnikami spalinowymi. To kluczowy krok w kierunku zwiększenia społecznej akceptacji dla Strefy Czystego Transportu i wsparcia jej wdrożenia. Takie działania przyczyniają się nie tylko do poprawy jakości powietrza, ale również do realizacji krajowej strategii transportowej i klimatycznej.

Apel o wsparcie finansowe

Autorzy listu zwrócili się z prośbą o udostępnienie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy lub innych krajowych i europejskich źródeł finansowania. Podkreślają, że wdrożenie strefy czystego transportu ma znaczenie nie tylko dla Krakowa, ale również dla całej Polski, wpisując się w szersze cele polityki transportowej i klimatycznej kraju.