Kraków stara się o fundusze z KPO na Strefę Czystego Transportu – nowa era ekologicznego transportu w mieście!

Władze Krakowa podjęły kroki, aby dostosować Krajowy Plan Odbudowy do potrzeb miasta, co umożliwiłoby wykorzystanie unijnych funduszy na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowa strefa ma zostać wprowadzona 1 stycznia 2026 roku i obejmie znaczną część miasta wewnątrz IV obwodnicy. Granice SCT wytyczono zgodnie z przebiegiem krakowskiej obwodnicy oraz głównych arterii drogowych. Fundusze z KPO mogą być kluczowe dla realizacji takich projektów jak budowa parkingów typu Park and Ride, rozwój infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnych autobusów czy nowe linie tramwajowe.

Alternatywy dla samochodów spalinowych

Projekt ten ma na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z bardziej ekologicznych form transportu, co zwiększy akceptację dla SCT. Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, wraz z Markiem Jamborskim, wiceprezesem Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, wysłał list do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen, oraz premiera RP, Donalda Tuska. Sygnatariusze listu, wspierani przez lokalne gminy i organizacje zajmujące się walką ze smogiem, apelują o zmiany w KPO umożliwiające finansowanie koniecznych inwestycji.

Współpraca z lokalnymi organizacjami

Już w październiku 2024 roku Kraków, wspólnie ze Związkiem Miast Polskich i Polskim Alarmem Smogowym, zasugerował potrzebę stworzenia rozwiązań finansowych w ramach KPO dla miast wdrażających strefy czystego transportu. Według sygnatariuszy listu, aktualizacja KPO oraz planowane wprowadzenie SCT to doskonały moment na ponowne podjęcie tej inicjatywy. Apelują oni o zapewnienie możliwości finansowania inwestycji zarówno z krajowych, jak i europejskich funduszy, podkreślając znaczenie tych działań dla lokalnej i krajowej polityki transportowej oraz ochrony klimatu.

Redukcja zanieczyszczeń drogowych

Głównym celem SCT jest ograniczenie emisji szkodliwych gazów, takich jak tlenki azotu (NOx), które w dużej mierze pochodzą z transportu drogowego. Szacuje się, że to właśnie ten sektor odpowiada za około 80% emisji szkodliwych substancji w mieście. W związku z tym pojazdy wjeżdżające do strefy będą musiały spełniać określone normy dotyczące emisji i roczników produkcji. Dla mieszkańców przewidziano jednak wyjątki, które mają ułatwić adaptację do nowych zasad.

Wsparcie informacyjne dla mieszkańców

Osoby zainteresowane szczegółami dotyczącymi SCT mogą uzyskać potrzebne informacje, kontaktując się z Krakowskim Centrum Kontaktu pod numerem 12 616 55 55 lub odwiedzając strony Zarządu Transportu Publicznego. Te działania informacyjne mają na celu ułatwienie mieszkańcom przyswojenia nowych regulacji i przyczynienie się do sukcesu wdrożenia strefy.