Kraków w zielonej transformacji: nowa linia tramwajowa łączy Azory z ekologicznymi innowacjami

W Krakowie zainicjowano ambitny projekt budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Krowodrzę Górkę z osiedlem Azory. Inwestycja, koordynowana przez Zarząd Inwestycji Miejskich, ma na celu nie tylko usprawnienie komunikacji miejskiej, ale również uwzględnienie potrzeb ekologicznych oraz komfortu mieszkańców. Istotnym elementem przedsięwzięcia jest minimalizowanie wpływu na istniejącą szatę roślinną oraz ochrona popularnej górki saneczkowej w parku Krowoderskim.

Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania transportowe

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej, projekt nowej linii tramwajowej wprowadza szereg innowacji mających na celu ochronę środowiska. Miasto planuje instalację ekranów akustycznych z zieloną ścianą, co pozwoli na obsadzanie ich roślinnością. Zmiany obejmują także modyfikację chodników i dróg rowerowych w celu ochrony drzew, zwiększenie długości zielonego torowiska oraz planowanie nowych nasadzeń.

Zachowanie terenów rekreacyjnych

Niezwykle istotnym aspektem projektu jest zachowanie kultowej górki saneczkowej w parku Krowoderskim, co zapewni jej dotychczasową funkcję rekreacyjną. W pobliżu powstaną nowe ścieżki piesze i rowerowe, a także pas zieleni, który oddzieli jezdnię od torowiska, chroniąc naturalny charakter tego miejsca.

Główne cechy projektu

Trasa tramwajowa o długości około 2,5 km połączy Krowodrzę Górkę z Azorami, przebiegając przez ulicę Opolską w kierunku ulicy Weissa. Projekt obejmuje budowę czterech nowoczesnych przystanków tramwajowych oraz parkingu P+R z miejscami dla około 200 pojazdów. Dodatkowo, na Azorach powstanie zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa i nowe kładki pieszo-rowerowe.

Realizacja i finansowanie

Obecnie projekt jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej i stara się o dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027. W czerwcu 2024 roku złożono wniosek o dofinansowanie w wysokości 173 milionów złotych, przy całkowitych kosztach inwestycji szacowanych na około 250 milionów złotych.

Polepszenie jakości życia mieszkańców

Dzięki nowej linii tramwajowej mieszkańcy Azorów uzyskają lepsze połączenie z centrum Krakowa i innymi dzielnicami. Parking P+R stanie się dogodnym miejscem przesiadkowym, co wesprze rozwój zrównoważonego transportu w mieście.