Władze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie podpisały umowę na dostawę 30 nowoczesnych tramwajów dwukierunkowych z firmą PESA Bydgoszcz. Pierwszy pojazd z tej partii ma zacząć kursować po ulicach Krakowa na początku 2028 roku, a cała dostawa zakończy się w 2029 roku.
Nowoczesne tramwaje dla Krakowa
Według krakowskiego magistratu jest to pierwsza w historii MPK dostawa nowych dwukierunkowych tramwajów. Zakup ten został wsparty dofinansowaniem w wysokości niemal 74 milionów złotych, które pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS. Dodatkowo, MPK zawarło umowę z Centrum, która zapewnia dotację z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w wysokości 481 milionów złotych.
Kraków stawia na komfort i nowoczesność
Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podkreślił, że wraz z realizacją nowych kontraktów, po mieście będą kursować wyłącznie niskopodłogowe, klimatyzowane tramwaje z zaawansowanym systemem informacji pasażerskiej. To oznacza koniec dla tramwajów wysokopodłogowych, co jest szczególnie istotne dla osób o ograniczonej mobilności.
Tramwaje przyjazne dla wszystkich
Każdy z nowych pojazdów będzie miał długość ponad 33 metrów i zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano wydzielone miejsca dla wózków inwalidzkich oraz system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących.
Zalety dwukierunkowych tramwajów
Najważniejszą zaletą nowych tramwajów jest ich dwukierunkowość. Umożliwi to kursowanie tam, gdzie brakuje pętli do zawracania. Zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów oraz łatwości obsługi przez motorniczych, tramwaje te łączą nowoczesne technologie z doświadczeniem firmy PESA zdobytym przy realizacji projektów dla wielu miast w Polsce i Europie.
Koszty i finansowanie projektów
Koszt całego kontraktu wynosi 558,5 miliona złotych netto. Zakup nowych tramwajów otrzymał prawie 74 miliony złotych dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Ponadto, MPK zawarło umowę na dotację z KPO w wysokości 481 milionów złotych.
Plany na przyszłość
MPK złożyło również wnioski o pożyczki z KPO na kwotę 750 milionów złotych. Środki te miałyby zostać przeznaczone na zakup kolejnych taborów. W planach Krakowa jest nabycie łącznie 60 nowych tramwajów, w tym 30 jednokierunkowych o długości ponad 43 metrów oraz 30 jednokierunkowych o długości ponad 33 metrów.
