W sercu krakowskich Klinów rodzi się nowoczesne osiedle, które zmienia oblicze tej części miasta. Inwestycja, realizowana przez Green Town Development, to przykład jak współczesna architektura mieszkaniowa może współgrać z rozbudowaną infrastrukturą drogową, odpowiadając na potrzeby mieszkańców oraz lokalne plany zagospodarowania przestrzennego.
Projektowanie z myślą o społeczności
Essa Kliny, nowo powstające osiedle przy ul. Anny Szwed-Śniadowskiej, rozwija się zgodnie z prawomocnymi decyzjami administracyjnymi oraz zatwierdzonym projektem zagospodarowania przestrzennego z grudnia 2024 roku. Plan zakłada budowę dwóch nowoczesnych budynków wielorodzinnych, w tym budynku A2 z częścią usługową na parterze. Dodatkowo, inwestycja obejmuje stworzenie garaży podziemnych oraz kompleksowej sieci infrastruktury technicznej i drogowej, co umożliwi wygodne życie mieszkańcom.
Kompleksowa infrastruktura i przestrzeń publiczna
Projekt przewiduje liczne udogodnienia, takie jak naziemne miejsca postojowe z zadaszeniem, wewnętrzne drogi, chodniki, a także plac zabaw i elementy małej architektury. Ważnym elementem są ogrody deszczowe, które wzbogacą estetykę osiedla oraz przyczynią się do zrównoważonego zarządzania wodą. Kompleksowe oświetlenie dopełni całość, zapewniając bezpieczeństwo po zmroku.
Nowoczesny układ komunikacyjny
Dostęp do osiedla Essa Kliny zapewni nowy układ drogowy, który obejmuje przedłużenie ulic Bp. Małysiaka i Bartla oraz zaplanowane rondo – tzw. „pajączek”. Tego rodzaju rozwiązania są częścią miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego „Kliny Południe” oraz „Kliny Gadomskiego II”, co świadczy o ich przemyślanej integracji z istniejącą infrastrukturą miejską.
Kooperacja inwestorów na rzecz rozwoju
Gmina Miejska Kraków, we współpracy z Grupą Inwestorów – Green Town Development, ATAL oraz INTER-BUD – dąży do usprawnienia układu komunikacyjnego w tej części miasta. W lipcu podpisano aneks do porozumienia z grudnia 2023 roku, który określa konkretne działania infrastrukturalne. Green Town Development odpowiada za budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Zawiłej i Borkowskiej, podczas gdy Inter-Bud planuje podobną inwestycję na skrzyżowaniu z ul. Komuny Paryskiej w latach 2026-2027. ATAL natomiast zrealizuje „pajączek” wraz z rondem.
Prace budowlane i reakcje społeczności
W marcu Zarząd Dróg Miasta Krakowa zatwierdził trasy przejazdu dla pojazdów budowy, obejmujące m.in. ulice Zakopiańską i Homolacsa. Jednakże, ruch ciężkich pojazdów wywołał sprzeciw części mieszkańców, co doprowadziło do czasowego wstrzymania zgody oraz rozpoczęcia dialogu z lokalną społecznością. Spotkania z udziałem przedstawicieli miasta miały na celu znalezienie kompromisu, choć na tamten moment nie przyniosły ostatecznych rozwiązań.
Bezpieczeństwo i postęp prac
Zgodnie z zaleceniami Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, teren budowy został odpowiednio zabezpieczony. W lipcu wydano zgodę na kontynuację inwestycji, ważną do końca 2025 roku. Obecnie trwają prace mające na celu tymczasową poprawę stanu nawierzchni ulicy Homolacsa, co ma ograniczyć hałas i emisję pyłu oraz zwiększyć bezpieczeństwo. Docelowo planuje się wykonanie trwałej nawierzchni asfaltowej.
