Już w czwartek rano na peronie Krakowa Głównego pojawi się pociąg, który może odmienić krajobraz polskiej kolei. Po raz pierwszy na trasę do Warszawy wyruszy skład obsługiwany przez czeskiego przewoźnika RegioJet. To nie tylko symboliczny początek obecności nowego operatora, ale też realna szansa na wyczekiwane zmiany, których oczekują pasażerowie z Krakowa, Warszawy i wielu innych miast.
Czeski przewoźnik rozpoczyna działalność w Polsce
RegioJet, dobrze znany podróżnym z Czech i sąsiednich krajów, postanowił rozszerzyć działalność o polski rynek. Pilotażowy kurs z Krakowa do Warszawy Wschodniej, zaplanowany na 18 września na godzinę 8:49, ma na celu sprawdzenie wszystkich procedur i przetestowanie infrastruktury na nowej trasie. Co istotne, pierwszy przejazd pojedzie trasą okrężną, a więc trochę dłuższą niż planowana docelowo. To wydłuży podróż o około pół godziny – taki zabieg umożliwi przetestowanie systemów, a także pozwoli załodze RegioJet na odpowiednie przeszkolenie w realnych warunkach. Regularne kursy mają ruszyć już w grudniu 2025 roku, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy.
Ambitne plany rozwoju i sieć połączeń
RegioJet nie zamierza ograniczać się do jednej linii. Według zapowiedzi przewoźnika, od połowy grudnia przyszłego roku pojawią się w rozkładzie aż sześć par pociągów dziennie na trasie Poznań–Warszawa, a także trzy pary kursów obsługujących relację Gdynia–Kraków przez Warszawę. Dodatkowo, przewidziano sześć par na bardzo popularnej trasie Warszawa–Kraków. Szczególnie interesująco zapowiadają się planowane połączenia międzynarodowe, zwłaszcza bezpośrednie kursy z Warszawy do Pragi. Oferta RegioJet ma być konkurencyjna zarówno pod względem ceny, jak i czasu przejazdu – przewoźnik zapowiada, że bilety będą wyraźnie tańsze niż te na dotychczasowe składy ekspresowe, a jednocześnie pociągi mają utrzymać wysoki standard podróży.
Nowy standard podróży – co dostaną pasażerowie?
Wprowadzenie RegioJet na polskie tory to nie tylko większy wybór czy niższe ceny. Przewoźnik stawia również na komfort – podróżni będą mogli wybrać spośród czterech klas: od ekonomicznej (low cost), przez standard i relax, aż do klasy business. Niezależnie od wybranej opcji, pasażerowie otrzymają bezpłatnie kawę i wodę, dostęp do Wi-Fi oraz system rozrywki multimedialnej. Dodatkowo catering ma być dostępny za niewielką opłatą, co pozwoli na podróż w wyższym standardzie bez drastycznego wzrostu kosztów. Ceny promocyjne podczas pilotażu startują już od 39 złotych za bilet, co czyni tę ofertę bardzo atrakcyjną nie tylko dla studentów czy osób dojeżdżających do pracy, lecz także dla rodzin podróżujących na dłuższe dystanse.
Zmiany, na które czekali pasażerowie
Pojawienie się RegioJet na polskim rynku to nie tylko kolejny operator, ale szansa na realną poprawę jakości usług i wprowadzenie konkurencji tam, gdzie od lat dominował jeden przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa, Warszawy i innych dużych miast zyskują możliwość wyboru między różnymi ofertami, a cała branża kolejowa otrzymuje impuls do rozwoju. Dla pasażerów oznacza to nie tylko niższe ceny, ale również wyższy komfort podróży i nowe kierunki w rozkładzie jazdy.
Pierwszy kurs RegioJet to dopiero początek, ale już teraz widać, że czeski przewoźnik wchodzi na polski rynek z konkretnymi planami i gotową ofertą. Jeśli zapowiadane zmiany się sprawdzą, podróże koleją mogą zyskać nową jakość, na czym bezpośrednio skorzystają wszyscy mieszkańcy korzystający z transportu publicznego w kraju.
