Inwestycja w rozwój infrastruktury drogowej jest priorytetem dla regionu między Krakowem a Myślenicami. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło ambitny plan modernizacji infrastruktury drogowej wzdłuż Zakopianki, o łącznym koszcie około 600 milionów złotych.
Kluczowa modernizacja dla poprawy bezpieczeństwa
Na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukowiec, wskazał, że modernizacja infrastruktury drogowej wzdłuż Zakopianki ma na celu zmniejszenie przeciążenia ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych tras w Polsce. Plany przewidują zarówno renowację istniejących dróg, jak i budowę nowych odcinków, co znacznie poprawi przepływ ruchu w regionie.
Integracja z infrastrukturą lokalną
W ramach inwestycji przewidziano budowę nowych dróg, które pozwolą na przejęcie znacznej części ruchu lokalnego. To założenie ma zwiększyć bezpieczeństwo i wygodę podróżowania. Dodatkowo, plan obejmuje rozbudowę istniejących dróg, dodanie chodników oraz eliminację niebezpiecznych skrzyżowań, co ma na celu znaczne zmniejszenie korków.
Nowe drogi jako wsparcie dla mieszkańców
Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Maciej Ostrowski, przedstawił plan budowy dwóch lokalnych dróg biegnących równolegle do Zakopianki, co umożliwi oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego. Pozwoli to mieszkańcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże po regionie.
Przebieg prac i harmonogram
Zadanie obejmuje poszerzenie istniejącej trasy o 21,4 km, a także budowę nowych odcinków o długości 4,5 km. Prace projektowe mają się rozpocząć w przyszłym roku, natomiast budowa jest planowana na lata 2031-2032. Wiceminister Bukowiec podkreślił, że przedsięwzięcie to jest niezależne od projektowanej drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic.
Projekt a przyszłe wyzwania komunikacyjne
Jednocześnie planowana jest Beskidzka Droga Integracyjna, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Plan ten ma na celu zastąpienie drogi krajowej nr 52, co przyczyni się do wzrostu ruchu na Zakopiance. Zostało to uwzględnione w obecnych planach inwestycyjnych, aby lepiej zarządzać przyszłymi potrzebami komunikacyjnymi regionu.
Aktualne natężenie ruchu na Zakopiance
Dane od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują na znaczne natężenie ruchu na Zakopiance. Przykładowo, w Libertowie dziennie przejeżdża niemal 58 tysięcy pojazdów. Choć natężenie ruchu maleje w miarę oddalania się od Krakowa, pozostaje ono znaczące w innych częściach trasy.
Wsparcie finansowe dla strategicznych inwestycji
Dodatkowe 100 milionów złotych, przyznane przez Ministerstwo Infrastruktury, zostanie przeznaczone na budowę węzła w Jaworniku. Jest to kluczowy element całej inwestycji, a wniosek o pozwolenie na budowę został już złożony do wojewody małopolskiego. Te środki umożliwią realizację tego kluczowego etapu projektu.
