Linia tramwajowa do Górki Narodowej w Krakowie, uruchomiona we wrześniu 2023 roku, szybko zyskała uznanie jako jedno z najważniejszych rozwiązań transportowych w mieście. Codziennie przewozi tysiące mieszkańców, zapewniając im wygodny i szybki dojazd do centrum. Co miesiąc tramwaje pokonują aż 63 000 kilometrów na trasie Krowodrza Górka P+R – Górka Narodowa P+R, co czyni tę linię jedną z najintensywniej użytkowanych w Krakowie.
Zróżnicowanie taboru i obsługa pasażerów
Obsługę trasy zapewniają trzy linie tramwajowe: nr 18, nr 50 oraz tymczasowa linia nr 75. Na co dzień, w dni robocze, na trasie kursuje 51 składów, co spada do 20 w weekendy. Dla linii nr 18 i nr 50 wykorzystywane są nowoczesne pojazdy Stadler Tango, popularnie znane jako „Lajkoniki”, oraz tramwaje Bombardier NGT 8 i Pesa, znane jako „Krakowiaki”. Linia nr 75 korzysta z wagonów EU8N oraz zestawów E1+C3, co gwarantuje bezproblemowe funkcjonowanie tej tymczasowej linii.
Kluczowe przystanki i liczba pasażerów
Pasażerowie najchętniej korzystają z przystanków „Papierni Prądnickich” oraz „Pachońskiego P+R”, które obsługują około 6 000 osób dziennie. Inne popularne punkty to „Górka Narodowa P+R” i „Siewna Wiadukt”, z których korzysta około 4 000 pasażerów dziennie. Nowoczesna infrastruktura przystankowa oraz efektywne rozkłady jazdy przyciągają zarówno mieszkańców, jak i osoby odwiedzające miasto.
Nowa infrastruktura i rozwój sieci tramwajowej
Oficjalne otwarcie trasy do Górki Narodowej miało miejsce 2 września 2023 roku, początkowo obejmując przystanek „Papierni Prądnickich”. Jednak od 8 stycznia 2024 roku funkcjonuje już dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”, który oferuje parking P+R z miejscem na 465 samochodów. Ta inwestycja znacznie ułatwia podróżowanie lokalnym mieszkańcom i gościom miasta, oferując im wygodne rozwiązania komunikacyjne.
Linia tramwajowa do Górki Narodowej wyraźnie poprawiła dostępność komunikacyjną dla mieszkańców Krakowa. Dzięki zaawansowanej infrastrukturze i nowoczesnym tramwajom, pasażerowie mogą liczyć na szybki, komfortowy i efektywny transport, który łączy różne części miasta, wspierając jednocześnie zrównoważony rozwój miejskiej sieci transportowej.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
