Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowę na realizację projektu bezkolizyjnego węzła drogowego w Wieliczce. Celem tej inwestycji, wartości blisko 53,1 mln zł, jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 94. Oczekuje się, że prace zostaną zakończone jesienią 2027 roku.
Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, podał w czasie wtorkowego briefingu informacje o podpisaniu umowy z konsorcjum TERS (lider) i Instbud. Według planów, budowa rozpocznie się pod koniec kwietnia i potrwa aż do przełomu trzeciego i czwartego kwartału 2027 roku. Przyznał, że proces inwestycyjny będzie skomplikowany i długotrwały, co wynika z faktu budowy węzła oraz estakady podczas ciągłego ruchu drogowego.
Nowo powstały węzeł drogowy będzie zlokalizowany na ulicy Krakowskiej (DK94) w Wieliczce. Jego główne zadanie to eliminacja zatorów, które często powstają w godzinach szczytu, skutkując zablokowaniem ruchu na obecnym rondzie.
Zaprojektowany obiekt umożliwi bezkolizyjne dołączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w stronę Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości około 70 metrów, a pod nią zostanie wybudowane rondo. Z tego ronda można będzie skręcić w stronę Krakowa lub Tarnowa oraz będzie do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Dojazd z Krakowa będzie prowadził ulicą Krakowską do ronda Wieliczan, tak jak to jest obecnie.
Według informacji od GDDKiA, budowa nowego układu drogowego pozwoli na usunięcie sygnalizacji świetlnej. Nowe rozwiązanie zapewni płynny ruch na DK94 i wjazd do Wieliczki.
Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski, podkreślił, że realizacja tego strategicznego skrzyżowania na terenie Wieliczki została możliwa dzięki porozumieniu między GDDKiA, gminą i powiatem wielickim o wspólnym finansowaniu projektu.
Inwestycja ta jest realizowana zgodnie z trójstronnym porozumieniem pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Samorząd odpowiadał za dokumentację projektową i niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów). Nadzór nad realizacją inwestycji, a także pokrycie większości kosztów budowy, objęła GDDKiA.
Starosta wielicki, Roman Ptak, wyraził przekonanie, że budowa bezkolizyjnego węzła drogowego na DK94 to istotna inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od wielu lat.