ZDMK planuje przebudowę ul. Starowiślnej w Krakowie

W sercu Krakowa trwają przygotowania do jednej z najbardziej ambitnych inwestycji miejskich ostatnich lat – przebudowy ulicy Starowiślnej. Planowane prace mają na celu nie tylko modernizację techniczną, ale także podniesienie estetyki ulicy do poziomu porównywalnego z już nagradzanymi projektami, jak choćby odnowiona ulica Krakowska. Szczególną uwagę poświęcono także zwiększeniu ilości zieleni, co ma uczynić przestrzeń bardziej przyjazną mieszkańcom.

Współpraca i finansowanie: kluczowe wyzwania

Realizacja tak rozległego projektu wymaga złożonej koordynacji z właścicielami infrastruktury podziemnej oraz załatwienia licznych kwestii administracyjnych. Istotnym elementem procesu jest również pozyskanie funduszy z programu FEnIKS, który przewiduje dofinansowanie w wysokości około 82 mln zł, podczas gdy całkowity koszt inwestycji wyniesie około 132 mln zł. Współpraca ta jest niezbędna dla pomyślnej realizacji projektu.

Dokumentacja projektowa: kluczowe postępy

22 października zakończono uzgodnienia dotyczące projektu architektoniczno-budowlanego dla branży drogowo-torowej. Aktualnie trwają prace nad szczegółowymi projektami dotyczącymi sieci infrastruktury technicznej. Zakończenie tego etapu pozwoli na kontynuację procedur administracyjnych, które są niezbędne do uzyskania decyzji o rozpoczęciu prac budowlanych.

Stan torowiska: konieczność interwencji

Stan torowiska na ulicy Starowiślnej, będącego częścią krakowskiej sieci tramwajowej, wymaga uwagi. Obecne badania techniczne potwierdzają możliwość jego bezpiecznej eksploatacji, mimo że jego stan odbiega od aktualnych standardów komfortu. Inspektorzy z Zarządu Dróg Miejskich w Krakowie (ZDMK) sugerują, że przed rozpoczęciem głównych prac mogą być konieczne interwencje wykraczające poza standardowe naprawy.

Działania na najbliższe lata

ZDMK obecnie kończy analizy prac, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka wyłączenia torowiska z ruchu przed przebudową ulicy. Planowane działania obejmują kluczowe odcinki, takie jak ul. Berka Joselewicza – ul. Miodowa oraz ul. św. Wawrzyńca – most Powstańców Śląskich. Analizowany jest dokładny zakres robót, w tym możliwości wymiany płyt torowych, wymiany odcinkowych szyn oraz wzmocnienia podbudowy w newralgicznych miejscach. Dzięki tym pracom możliwe będzie utrzymanie ciągłości ruchu tramwajowego przez najbliższe dwa lata.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa