Władze Krakowa, reprezentowane przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz wiceprezesa Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, Marka Jamborskiego, skierowały istotny apel do Komisji Europejskiej oraz premiera Polski Donalda Tuska. List dotyczy niezbędnych zmian w Krajowym Planie Odbudowy, które mogłyby umożliwić finansowanie kluczowych inwestycji związanych z wdrożeniem Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wsparcie dla tego apelu wyrazili również przedstawiciele gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz Alarmu Smogowego.
Wspólna inicjatywa na rzecz czystego transportu
Już w październiku 2024 roku Kraków, we współpracy z Związkiem Miast Polskich oraz Polskim Alarmem Smogowym, podkreślał potrzebę stworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy funduszy wspierających miasta wprowadzające strefy czystego transportu. Teraz, przy okazji aktualizacji tego planu i zbliżającego się startu krakowskiej strefy czystego transportu, samorządy widzą szansę na realizację tych pomysłów.
Planowane inwestycje i ich znaczenie
Samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg projektów, które mogą być sfinalizowane już w 2026 roku, a także dodatkowe inwestycje przewidziane na 2028 rok. Te przedsięwzięcia mają na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności transportu publicznego oraz promowanie zrównoważonej mobilności. Wśród nich znajdują się budowa parkingów typu P+R, rozbudowa sieci rowerowej, zakup niskoemisyjnych autobusów oraz nowe linie tramwajowe.
Alternatywy dla tradycyjnych środków transportu
Realizacja tych inwestycji ma stworzyć mieszkańcom Krakowa realne i wygodne alternatywy dla codziennego używania samochodów z silnikami spalinowymi. To kluczowy krok w kierunku zwiększenia społecznej akceptacji dla Strefy Czystego Transportu i wsparcia jej wdrożenia. Takie działania przyczyniają się nie tylko do poprawy jakości powietrza, ale również do realizacji krajowej strategii transportowej i klimatycznej.
Apel o wsparcie finansowe
Autorzy listu zwrócili się z prośbą o udostępnienie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy lub innych krajowych i europejskich źródeł finansowania. Podkreślają, że wdrożenie strefy czystego transportu ma znaczenie nie tylko dla Krakowa, ale również dla całej Polski, wpisując się w szersze cele polityki transportowej i klimatycznej kraju.
