Jak skutecznie połączyć różne środki transportu w rejonie Krakowa? W odpowiedzi na to pytanie projektanci przedstawili nowe wizje dotyczące pętli Walcownia i przystanku Kraków Lubocza. Plany zakładają stworzenie funkcjonalnego węzła przesiadkowego, który ma usprawnić komunikację miejską oraz poprawić dostępność dla mieszkańców.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy
Nowy węzeł przesiadkowy obejmie przystanek kolejowy Kraków Lubocza oraz zmodernizowaną pętlę Walcownia, a także parking Park&Ride. Planowane są także rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort pieszych oraz rowerzystów, w tym bezkolizyjne przejścia w okolicy ulicy Blokowej. Projektanci zaprezentowali trzy różne koncepcje, które mają na celu optymalizację ruchu w tym rejonie.
Reorganizacja pętli tramwajowej
Pętla tramwajowa pozostanie w swojej obecnej lokalizacji, ale zyska nowoczesny wygląd i funkcjonalność. W planach znajdują się dwa perony tramwajowe i dwa tramwajowo-autobusowe, a także możliwość postoju dla czterech składów. Centralnym punktem pętli będzie parking rowerowy na 60 miejsc, z dodatkowym parkingiem na 80 rowerów przy przystanku kolejowym w niektórych wariantach.
Interesującym rozwiązaniem jest zmiana dojazdu do pętli. Wariant W5 zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury, podczas gdy W6 i W7 przewidują budowę nowego odcinka torów na ul. Łowińskiego. Te innowacje mają na celu usprawnienie ruchu i integrację różnych form transportu.
Nowe możliwości na przystanku kolejowym
W planach dla Luboczy jest budowa nowego przystanku kolejowego z dwoma 200-metrowymi peronami, które będą dostępne zarówno od północnej, jak i południowej strony. Podziemne przejścia oraz windy zapewnią łatwy dostęp do wszystkich elementów węzła.
Warianty W5 i W6 sugerują przesunięcie przystanku bliżej pętli tramwajowej, podczas gdy W7 pozostawia perony w większej odległości, blisko obecnego przejazdu przez ul. Blokową. Przejazd ten w każdej wersji zostanie zastąpiony tunelem, co zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Infrastruktura drogowa
Planowane zmiany obejmują rozbudowę ulic Darwina i Lubockiej oraz nową drogę prowadzącą estakadą nad węzłem i linią kolejową. Warianty różnią się jednak miejscem połączenia nowych dróg: W5 sugeruje skrzyżowanie ulic Blokowej i Łowińskiego, podczas gdy W6 i W7 preferują skrzyżowanie z ul. Ujastek.
Warianty różnią się również rozmieszczeniem parkingów Park&Ride. W przypadku bliskości przystanku kolejowego do pętli, planowany jest duży parking na 100 miejsc. Dodatkowe parkingi w wariancie W7 mają znajdować się po obu stronach torów, co zapewni łatwiejszy dostęp dla podróżnych.
Funkcjonalność pętli autobusowej
Pętla autobusowa zostanie zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności. Autobusy będą wjeżdżać od strony ul. Łowińskiego i wyjeżdżać na ul. Mrozową. Przewidziano dwa przystanki tramwajowo-autobusowe oraz trzy stanowiska postojowe, z czego dwa będą przeznaczone dla autobusów elektrycznych.
Dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom Kraków zyska kompleksowy węzeł przesiadkowy, który poprawi jakość transportu publicznego i ułatwi poruszanie się po mieście. Projektanci skupili się na integracji różnych form transportu, co przyczyni się do bardziej ekologicznej i przyjaznej infrastruktury miejskiej.
