Koncept podziemnej linii kolejowej z Złocienia do Nowej Huty w planach strategicznych Krakowa

W ramach przyszłych działań, PKP bierze pod uwagę projekt budowy podziemnej linii kolejowej między osiedlem Złocień a Nową Hutą. Władze miasta Krakowa włączają ten koncept do swojej strategii rozwoju. Jerzy Muzyk, wiceprezydent miasta, przedstawił te plany podczas sesji Rady Miasta.

Muzyk poinformował, że prezentacja dotycząca przyszłego tunelu kolejowego z przystanku na osiedlu Złocień do kombinatu Nowa Huta została już przedstawiona przez PKP. Choć ta koncepcja jest wciąż w fazie początkowej i nie określono jeszcze lokalizacji konkretnych przystanków, miasto poważnie rozważa tę propozycję. Wchodzi ona w grę przy planowaniu przestrzeni miejskiej oraz przy tworzeniu generalnego planu dla Krakowa.

Warto przypomnieć, że ogólnopolski przewoźnik kolejowy – PKP PLK – aktywnie rozbudowuje infrastrukturę kolejową w Krakowie. Jest to szczególnie ważne ze względu na potrzeby szybkiej kolei aglomeracyjnej. W ostatnim czasie, dokonano budowy dodatkowych torów w centrum miasta dla pociągów SKA, utworzono przystanek Kraków Grzegórzki oraz wybudowano estakady kolejowe i trzy mosty na Wiśle.

Poprzedni rok był rekordowy pod względem ilości pasażerów korzystających z usług przewoźników kolejowych w Małopolsce. Skorzystało z nich ponad 20 milionów osób. Prognozy wskazują, że z każdym rokiem liczba pasażerów zdecydujących się na podróż koleją będzie rosła.

W Krakowie powstają także nowe linie szybkiej kolei aglomeracyjnej, między innymi połączenie z Dworca Głównego przez Olszę, Dąbie, Łęg do Nowej Huty. Dodatkowo, PKP PLK planuje dalszą rozbudowę sieci kolejowej, w tym budowę połączeń między Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem w najbliższych latach.