Nowe rozwiązania transportowe mają przynieść mieszkańcom Wzgórz Krzesławickich wygodniejsze połączenia oraz poprawić dostępność komunikacyjną rejonu. Po uruchomieniu dworca autobusowego przy pętli tramwajowej szykowane są zmiany szczególnie istotne dla osób korzystających z komunikacji miejskiej na co dzień.
Zmiany w obsłudze kluczowych linii po otwarciu dworca
Najważniejszą informacją dla mieszkańców jest przekierowanie aglomeracyjnych linii autobusowych obsługujących kierunki do gminy Kocmyrzów-Luborzyca do nowego węzła na Wzgórzach Krzesławickich. Plan zakłada również, że autobusy linii 180 oraz 511 od tej pory będą rozpoczynać i kończyć kursy właśnie tutaj. Takie rozwiązanie ma na celu lepszą integrację z tramwajami, a także szybsze przesiadki dla pasażerów wybierających codzienne dojazdy do centrum Krakowa.
Nowa trasa linii 511 umożliwi bezpośrednie połączenie z istotnymi punktami Krakowa: Nowym Kleparzem, aleją Trzech Wieszczów, ulicami Czarnowiejską i Armii Krajowej. Z kolei mieszkańcy ulicy Architektów zyskają bezpośrednią linię autobusową, co stanowi odpowiedź na zgłaszane wcześniej potrzeby w zakresie komunikacji.
Szczegóły tras i dostęp do placówek oświatowych
Proponowane zmiany uwzględniają także wygodę rodzin z dziećmi – linia 180 będzie prowadzić po trasie okrężnej, obejmując wszystkie szkoły na Wzgórzach Krzesławickich. Obecna linia 182 nie zmieni swojej trasy do czasu ukończenia nowego torowiska tramwajowego, po czym jej kursy zostaną skrócone.
Linia 511 ma kursować w godzinach szczytu co 15 minut, zapewniając częste połączenia do centrum miasta, a linia 122, obsługiwana przez standardowe autobusy, odjedzie w dni powszednie co 20 minut. Trasy tramwajów nr 1, 4 i 5 pozostaną bez zmian.
Zmiany w funkcjonowaniu dotychczasowych kursów
Wprowadzone pod koniec października korekty na linii 198, kursującej z Mistrzejowic do osiedla Na Stoku, przyniosły poprawę dla mieszkańców ulic Mistrzejowickiej i Morcinka. Zastąpienie dotychczasowej linii 422 umożliwiło zwiększenie częstotliwości kursowania linii 122, a mniejsze pojazdy na trasie 198 lepiej radzą sobie na krętych ulicach, zwłaszcza w rejonie szpitala okulistycznego.
Możliwe kolejne korekty
W planach analizowane jest także skierowanie linii nr 142/442 przez ulice Darwina i Blokową, co poprawiłoby możliwości przesiadkowe do tramwajów, jednak taka zmiana wiązałaby się z koniecznością przekraczania przejazdu kolejowego, co może powodować opóźnienia. Decyzja w tej sprawie pozostaje w gestii Rady Dzielnicy XVII. Na razie nie przewiduje się zmian tras dla linii 110, 149 i 160.
Podsumowanie i dalsze kroki
Planowana reorganizacja komunikacji obejmie także skrócenie aglomeracyjnych linii 202, 212, 222, 232 i 262 do nowej pętli na Wzgórzach Krzesławickich. Nowa trasa linii nr 180 obejmie osiedla Grębałów oraz pozostałe części dzielnicy z dogodnym dostępem do szkół i placówek usługowych. Wszystkie zmiany mają na celu poprawę płynności ruchu oraz lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb mieszkańców. Szczegóły realizacji poszczególnych etapów będą uzależnione od ukończenia inwestycji drogowych oraz konsultacji z Radą Dzielnicy XVII.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
