Małopolska szykuje się na kolejne udogodnienia dla kierowców i pasażerów kolei. W ramach rządowego programu modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają budowę i rozbudowę parkingów w pobliżu stacji oraz przystanków. Nowe inwestycje mają nie tylko powiększyć liczbę miejsc postojowych, ale również ułatwić mieszkańcom codzienne podróże i zachęcić do korzystania z transportu publicznego.
Nowa Huta i Kęty – powstają duże węzły przesiadkowe
Największy z nowych parkingów powstaje w Nowej Hucie, przy przystanku Kraków Kościelniki. Przewidziano tu aż 140 miejsc dla samochodów oraz 40 stanowisk na rowery. To rozwiązanie zaprojektowano z myślą o osobach codziennie dojeżdżających do pracy lub szkoły – nie tylko z Nowej Huty, ale też z okolicznych miejscowości. Drugim co do wielkości parkingiem będzie obiekt w Kętach. Tu do dyspozycji mieszkańców i podróżnych znajdzie się 92 stanowiska parkingowe. Obie lokalizacje są ważnymi punktami na komunikacyjnej mapie regionu i mogą odciążyć miejskie ulice oraz ułatwić przesiadki na pociąg.
Udogodnienia także w mniejszych gminach
Nie zapomniano także o mieszkańcach mniejszych miejscowości. W Rudawie oraz Przeciszowie powstanie po 35 miejsc parkingowych, a w Dulowej – 25 nowych miejsc. Wszystkie projekty przewidują udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, co pozwoli na wygodne podróżowanie każdemu, niezależnie od potrzeb.
Współpraca z samorządami – kto zadba o parkingi?
Realizacja inwestycji to efekt ścisłej współpracy PKP PLK z lokalnymi samorządami. Uzgodniono, że to właśnie gminy i miasta będą odpowiedzialne za utrzymanie parkingów oraz dbanie o porządek po uruchomieniu obiektów. Takie podejście ma gwarantować, że parkingi będą służyć mieszkańcom przez wiele lat oraz odpowiadać na bieżące potrzeby społeczności.
Parkuj i jedź – co to oznacza dla mieszkańców?
Inwestycje realizowane są w formule „Parkuj i jedź” (Park&Ride). Dzięki temu kierowcy mogą zostawić auto przy stacji i wygodnie przesiąść się na pociąg. Rozwiązanie to ma zmniejszyć korki w miastach, ograniczyć emisję spalin i poprawić komfort codziennych podróży. To także wyjście naprzeciw oczekiwaniom osób, które korzystają z transportu publicznego, ale dotąd miały problem ze znalezieniem miejsca do zaparkowania.
Jak szeroko działa program kolejowy w Małopolsce?
Program modernizacji przystanków i rozbudowy parkingów obejmuje w całym województwie już 23 lokalizacje. W ostatnich latach podobne inwestycje zrealizowano m.in. w Nowym Sączu, Krakowie, Wolbromiu, Dąbrówce, Zatorze czy Pisarach. Do końca roku planowane jest ukończenie nowego peronu w Szczepanowicach, a kolejne lokalizacje czekają na rozpoczęcie prac. Tak szeroki zakres działań ma realny wpływ na codzienne życie mieszkańców regionu – to nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale także impuls do dalszego rozwoju lokalnej infrastruktury.
Wszystkie te inwestycje to konkretne odpowiedzi na potrzeby mieszkańców Małopolski. Jeśli codziennie dojeżdżasz pociągiem lub planujesz przesiąść się na transport publiczny, warto śledzić postępy prac i sprawdzać, gdzie już wkrótce pojawią się nowe udogodnienia parkingowe.
